X הוספה

מעגל השנה > עונות השנה

|

יחיד וחברה > מנהיגות

 

גשם גשם בא

דבי גולן אתר מדרשת


דף הלימוד עוסק בגשם הארץ ישראלי כמציאות וכמטפורה בימי קדם ובימינו.
מהם הגורמים המשפיעים על ירידת הגשמים. משתנים אקלימיים, התנהגויות דתיות, או התנהגויות חברתיות? מהי האחריות המוטלת על הציבור ועל מנהיגיו המשתמעת מהדברים?

דף לימוד זה הוכן עבור בית מדרש שהתקיים בכנסת, חשוון תש"ע.

גשם, מטר, מנהיגות, מנהיגים, צדק חברתי, צדקה, צום, תענית

  דף הלימוד מיועד ל: מבוגרים.
נדרש ידע קודם מועט לציבור הלומדים. משך הלימוד המומלץ: 2 שעות מבוסס על :  גשם גשם בא דף לימוד זה: מאושר ונבדק
הנחיות למנחה
 

יצרתם מעבר עמוד חדש. לחצו וגררו אותו למקום הרצוי בדף
ליצירת מעברי עמוד נוספים לחצו על כפתור 'הוספת מעבר עמוד' בתחתית הדף

גשם גשם בא

בואי/ מילים ולחן: עידן רייכל

 בואי, תני לי יד ונלך
אל תשאלי אותי לאן
אל תשאלי אותי על אושר
אולי גם הוא יבוא,
כשהוא יבוא
ירד עלינו כמו גשם
עידן רייכל, בואי
© זכויות יוצרים שמורות למחבר ולאקו"ם http://www.acum.org.il

(י) כִּי הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַתָּה בָא שָׁמָּה לְרִשְׁתָּהּ לֹא כְאֶרֶץ מִצְרַיִם הִוא אֲשֶׁר יְצָאתֶם מִשָּׁם אֲשֶׁר תִּזְרַע אֶת זַרְעֲךָ וְהִשְׁקִיתָ בְרַגְלְךָ כְּגַן הַיָּרָק:
(יא) וְהָאָרֶץ אֲשֶׁר אַתֶּם עֹבְרִים שָׁמָּה לְרִשְׁתָּהּ אֶרֶץ הָרִים וּבְקָעֹת לִמְטַר הַשָּׁמַיִם תִּשְׁתֶּה מָּיִם:
(יב) אֶרֶץ אֲשֶׁר ה' אֱלֹהֶיךָ דֹּרֵשׁ אֹתָהּ תָּמִיד עֵינֵי ה' אֱלֹהֶיךָ בָּהּ מֵרֵשִׁית הַשָּׁנָה וְעַד אַחֲרִית שָׁנָה: 
(יג) וְהָיָה אִם שָׁמֹעַ תִּשְׁמְעוּ אֶל מִצְוֹתַי אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוֶּה אֶתְכֶם הַיּוֹם לְאַהֲבָה אֶת ה' אֱלֹהֵיכֶם וּלְעָבְדוֹ בְּכָל לְבַבְכֶם וּבְכָל נַפְשְׁכֶם: (יד) וְנָתַתִּי מְטַר אַרְצְכֶם בְּעִתּוֹ יוֹרֶה וּמַלְקוֹשׁ וְאָסַפְתָּ דְגָנֶךָ וְתִירֹשְׁךָ וְיִצְהָרֶךָ: (טו) וְנָתַתִּי עֵשֶׂב בְּשָׂדְךָ לִבְהֶמְתֶּךָ וְאָכַלְתָּ וְשָׂבָעְתָּ:
(טז) הִשָּׁמְרוּ לָכֶם פֶּן יִפְתֶּה לְבַבְכֶם וְסַרְתֶּם וַעֲבַדְתֶּם אֱלֹהִים אֲחֵרִים וְהִשְׁתַּחֲוִיתֶם לָהֶם: (יז) וְחָרָה אַף ה' בָּכֶם וְעָצַר אֶת הַשָּׁמַיִם וְלֹא יִהְיֶה מָטָר וְהָאֲדָמָה לֹא תִתֵּן אֶת יְבוּלָהּ וַאֲבַדְתֶּם מְהֵרָה מֵעַל הָאָרֶץ הַטֹּבָה אֲשֶׁר ה' נֹתֵן לָכֶם:
(יח) וְשַׂמְתֶּם אֶת דְּבָרַי אֵלֶּה עַל לְבַבְכֶם וְעַל נַפְשְׁכֶם וּקְשַׁרְתֶּם אֹתָם לְאוֹת עַל יֶדְכֶם וְהָיוּ לְטוֹטָפֹת בֵּין עֵינֵיכֶם: (יט) וְלִמַּדְתֶּם אֹתָם אֶת בְּנֵיכֶם לְדַבֵּר בָּם בְּשִׁבְתְּךָ בְּבֵיתֶךָ וּבְלֶכְתְּךָ בַדֶּרֶךְ וּבְשָׁכְבְּךָ וּבְקוּמֶךָ: (כ) וּכְתַבְתָּם עַל מְזוּזוֹת בֵּיתֶךָ וּבִשְׁעָרֶיךָ: (כא) לְמַעַן יִרְבּוּ יְמֵיכֶם וִימֵי בְנֵיכֶם עַל הָאֲדָמָה אֲשֶׁר נִשְׁבַּע ה' לַאֲבֹתֵיכֶם לָתֵת לָהֶם כִּימֵי הַשָּׁמַיִם עַל הָאָרֶץ: 

דברים, פרק יא, פסוקים י-כא

  • מדוע מושווית ארץ ישראל לארץ מצרים?

  • מה משמעות "ארץ אשר ה' אלוהיך דורש אותה תמיד"? 

  • במה תלויה ירידת גשמים כסדרם בארץ ישראל, על פי דברים פרק יא?


מעבר עמוד

(ד) הִגִּיעַ שִׁבְעָה עָשָׂר בְּמַרְחֶשְׁוָן וְלֹא יָרְדוּ גְשָׁמִים, הִתְחִילוּ הַיְחִידִים מִתְעַנִּין שָׁלשׁ תַּעֲנִיּוֹת. אוֹכְלִין וְשׁוֹתִין מִשֶּׁחָשֵׁכָה, וּמֻתָּרִין בִּמְלָאכָה וּבִרְחִיצָה וּבְסִיכָה וּבִנְעִילַת הַסַּנְדָּל וּבְתַשְׁמִישׁ הַמִּטָּה:
(ה) הִגִּיעַ רֹאשׁ חֹדֶשׁ כִּסְלֵו וְלֹא יָרְדוּ גְשָׁמִים, בֵּית דִּין גּוֹזְרִין שָׁלשׁ תַּעֲנִיוֹת עַל הַצִּבּוּר. אוֹכְלִין וְשׁוֹתִין מִשֶּׁחָשֵׁכָה, וּמֻתָּרִין בִּמְלָאכָה וּבִרְחִיצָה וּבְסִיכָה וּבִנְעִילַת הַסַּנְדָּל וּבְתַשְׁמִישׁ הַמִּטָּה:  

[... ולאחר כמה חודשים ותעניות: ]
(ז) עָבְרוּ אֵלּוּ וְלֹא נַעֲנוּ, מְמַעֲטִין בְּמַשָּׂא וּמַתָּן, בְּבִנְיָן וּבִנְטִיעָה, בְּאֵרוּסִין וּבְנִשּׂוּאִין וּבִשְׁאֵלַת שָׁלוֹם בֵּין אָדָם לַחֲבֵרוֹ, כִּבְנֵי אָדָם הַנְּזוּפִין לַמָּקוֹם. הַיְחִידִים חוֹזְרִים וּמִתְעַנִּים עַד שֶׁיֵּצֵא נִיסָן. 

משנה, מסכת תענית, פרק א, משניות ד, ה, ז

תענית - צום של הציבור הנקבע עקב עצירת גשמים.
  • מהו התהליך שהחברה עוברת בשעת בצורת? מהם שלביו?
  • מי מוביל את התהליך? 
  • מיהם "היחידים"? מה תפקידם בתהליך?
(ה) הֲכָזֶה יִהְיֶה צוֹם אֶבְחָרֵהוּ יוֹם עַנּוֹת אָדָם נַפְשׁוֹ? הֲלָכֹף כְּאַגְמֹן רֹאשׁוֹ וְשַׂק וָאֵפֶר יַצִּיעַ? הֲלָזֶה תִּקְרָא צוֹם וְיוֹם רָצוֹן לַה'?:
(ו) הֲלוֹא זֶה צוֹם אֶבְחָרֵהוּ: פַּתֵּחַ חַרְצֻבּוֹת רֶשַׁע, הַתֵּר אֲגֻדּוֹת מוֹטָה וְשַׁלַּח רְצוּצִים חָפְשִׁים וְכָל מוֹטָה תְּנַתֵּקוּ:
(ז) הֲלוֹא פָרֹס לָרָעֵב לַחְמֶךָ וַעֲנִיִּים מְרוּדִים תָּבִיא בָיִת. כִּי תִרְאֶה עָרֹם וְכִסִּיתוֹ וּמִבְּשָׂרְךָ לֹא תִתְעַלָּם:
(ח) אָז יִבָּקַע כַּשַּׁחַר אוֹרֶךָ וַאֲרֻכָתְךָ מְהֵרָה תִצְמָח וְהָלַךְ לְפָנֶיךָ צִדְקֶךָ כְּבוֹד ה' יַאַסְפֶךָ:
(ט) אָז תִּקְרָא וַה' יַעֲנֶה, תְּשַׁוַּע וְיֹאמַר הִנֵּנִי. אִם תָּסִיר מִתּוֹכְךָ מוֹטָה שְׁלַח אֶצְבַּע וְדַבֶּר אָוֶן:
(י) וְתָפֵק לָרָעֵב נַפְשֶׁךָ וְנֶפֶשׁ נַעֲנָה תַּשְׂבִּיעַ וְזָרַח בַּחֹשֶׁךְ אוֹרֶךָ וַאֲפֵלָתְךָ כַּצָּהֳרָיִם:
(יא) וְנָחֲךָ ה' תָּמִיד וְהִשְׂבִּיעַ בְּצַחְצָחוֹת נַפְשֶׁךָ וְעַצְמֹתֶיךָ יַחֲלִיץ וְהָיִיתָ כְּגַן רָוֶה וּכְמוֹצָא מַיִם אֲשֶׁר לֹא יְכַזְּבוּ מֵימָיו:
ישעיהו, פרק נ"ח פסוקים ה'-י"א
מה מסמלים המים בפסוק י"א? כיצד הם קשורים לפעולות המתואורת בפסוקים לפניו?

רב נקלע למקום אחד,
גזר תענית
ולא בא מטר.
ירד לפניו שליח הציבור,
אמר "משיב הרוח" – ונשב רוח,
אמר "מוריד הגשם" – ובא מטר.
אמר לו [רב]– מהם מעשיך?
אמר לו [שליח הציבור]– מלמד דרדקים אני ומלמד לבני עניים כבני עשירים, וכל שאי אפשר לו אינני לוקח ממנו דבר.
ויש לי בריכה של דגים וכל אחד שפושע(/מתרשל בלימודו) אני 'משחד' אותו בהם ומשדל אותו ומפייס אותו עד שבא וקורא (לומד).          

 

לסוגיה המלאה באתר פשיטא

תלמוד בבלי, מסכת תענית, כ"ד ע"א (בתרגום חופשי)
מעבר עמוד

רב גזר תענית ולא בא גשם.
ירד לפניו שליח ציבור.
אמר "משיב הרוח" ונשב הרוח.
אמר "מוריד הגשם" ובא הגשם.
אמר לו רב [רב לשליח הציבור]: מה מעשיך?
אמר לו [שליח הציבור]: גר אני בעיירה דחוקה, שאין בה יין לקידוש ולהבדלה.
טורח אני ומביא יין לקידוש ולהבדלה, ומוציא אני אותם ידי חובתם.

 

לסוגיה המלאה באתר פשיטא

תלמוד בבלי, מסכת תענית, דף כד עמוד א, (בתרגום שטיינזלץ)

רב - מהדור הראשון של אמוראי בבל(175-245 לספירה). שמו המלא רב אבא בר-איבו, והוא מכונה לעתים 'אבא אריכא' בשל קומתו הגבוהה.
משיב הרוח - "משיב הרוח ומוריד הגשם" ברכה הנאמרת בתפילת עמידה בתקופת החורף – בין שמיני עצרת לפסח.
  • מי זוכה להיות מוריד גשם?
  • כיצד קשורים מעשיו ליכולתו להביא גשם?
  • מהו היחס בין המנהיג לשליח הציבור?
בימיו של רבי תנחומא נצטרכו ישראל למטר. באו אליו ואמרו לו: גזור תענית שירד מטר.
גזר תענית פעם ראשונה ושניה ולא ירדו גשמים, בשלישית קם ודרש: כל העם יחלקו צדקה.
קם איש אחד, לקח מה שהיה בביתו ויצא לחלק בשוק.
פגעה בו גרושתו, אמרה לו: זכה בי כי מהיום שיצאתי מביתך לא ראיתי טוב.
כיון שראה אותה ערומה ובצרה גדולה, נתמלא עליה רחמים ונתן לה, על שום "ומבשרך לא תתעלם".  
צפה בהם איש אחד הלך ואמר לר' תנחומא:
אמר לו [האיש]: רבי, מה אתה יושב כאן ועבירה כאן?
אמר לו: מה ראית?
אמר לו: ראיתי איש אחד נפגש עם גרושתו ונותן לה פרוטות. אילולא היה חשוד עמה, היה נפגש איתה ונותן לה פרוטות?
שלח רבי תנחומא להביא אותו.  
אמר לו [ר' תנחומא]: הרי אתה לא יודע שהעולם שרוי בצער, בני אדם שרויים בצער, החיות שרויות בצער ואתה נפגשת עם אשתך ונתת לה פרוטות? לולא הית חשוד עמה לא הית נותן לה.
אמר לו: ולא אתה דרשת ומבשרך לא תתעלם? ואתה אמרת כל העם יצאו ויחלקו צדקה, ולקחתי מה שיהיה בביתי ויצאתי לשוק לחלק. ופגעה בי גרושתי ואמרה לי זכה בי כי מהיום שיצאתי מביתך לא ראיתי טוב, כיון שראיתי שהיא ערומה ובצרה גדולה, נתמלאתי עליה רחמים ונתתי לה, על שום ומבשרך לא תתעלם.  
באותה שעה הגביה ר' תנחומא פניו לשמים ואמר: ומה אם בשר ודם אכזרי ואין עליו מזונות, כיון שראה אותה ערומה ובצרה גדולה נתמלא עליה רחמים ונתן לה, אנו, שאנו בני בחוניך, בני אברהם יצחק ויעקב, ומזונותינו עליך, על אחת כמה וכמה.
באותה שעה ירדו גשמים ונתרווה העולם.
ויקרא רבה פרשה לד, סימן יד (על פי תרגום הרב שטינזלץ)

עבירה - רמז לזנות
מעבר עמוד
  • איזו מציאות חברתית משתקפת בסיפור?
  • מדוע הגשם לא ירד עד שרבי תנחומא אמר את דבריו?
  • מה תפקידו כמנהיג? מה תפפקיד הציבור?

חוני המעגל

מעשה שאמרו לו לחוני המעגל: "התפלל שירדו גשמים".
אמר להם: "צאו והכניסו תנורי פסחים בשביל שלא ימוקו".
התפלל ולא ירדו גשמים.
מה עשה?  עג עוגה ועמד בתוכה ואמר לפניו:
"רבונו של עולם, בניך שמו פניהם עלי שאני כבן בית לפניך.
נשבע אני בשמך הגדול שאיני זז מכאן עד שתרחם על בניך".     
התחילו גשמים מנטפין.
אמר: "לא כך שאלתי, אלא גשמי בורות שיחין ומערות".            
התחילו לירד בזעף.
אמר: "לא כך שאלתי, אלא גשמי רצון ברכה ונדבה".                
ירדו כתיקנן, עד שיצאו ישראל מירושלם להר הבית מפני הגשמים.
באו ואמרו לו: "כשם שהתפללת עליהם שירדו כך התפלל שילכו להן".
אמר להן: "צאו וראו אם נמחת אבן הטועים".
שלח לו שמעון בן שטח: "אלמלא חוני אתה גוזרני עליך נידוי, אבל מה אעשה לך שאתה מתחטא לפני המקום ועושה לך רצונך, כבן שהוא מתחטא על אביו ועושה לו רצונו? ועליך הכתוב אומר (משלי כ"ג) ישמח אביך ואמך ותגל יולדתך".

משנה, מסכת תענית, פרק ג, משנה ח'
  • מי זוכה להיות מוריד הגשם? מדוע?
  • מה התפקיד של שמעון בן שטח, בעל הסמכות הפורמלית, בתהליך הורדת הגשם?
  • מה תפקיד הציבור?
  • האם החברה עוברת תהליך של תיקון?
 [לה] [וה' פקד את שרה]. ארבע מפתחות הן, מפתח של כלכלה, ומפתח של מטר, ומפתח של קברות, ומפתח של עקרות, וארבעתן ביד הקב"ה.
 - של כלכלה מנין, שנאמר "פותח את ידך ומשביע לכל חי רצון" (תהלים קמה, טז)
- ושל מטר מנין, שנאמר "יפתח ה' לך את אוצרו הטוב את השמים וגו'" (דברים כח, יב)
- ושל קברות מנין, שנאמר "בפתחי את קברותיכם וגו'" (יחזקאל לז, יג)
- ושל עקרות מנין, שנאמר "ויזכור אלהים את רחל ויפתח את רחמה" (בראשית ל, כב). 
מדרש תנחומא (בובר), פרשת וירא, סימן לה


הוסיף הרב חיים סבתו: ויש מפתח אחד בידי אדם שפותח את כל המפתחות הללו: החסד.
מעבר עמוד
  • מדוע משול האושר לגשם?
  • מהו הגשם בשבילך?
  • מה הקשר בין מעשינו לבין מצוקת המים במדינה?
  • מהו תפקיד המנהיגים בהקשר זה?
  • מהו תפקיד הציבור?

באין מטר - תזכורת/ ראובן ארצי

עננים עקרים
לא יוכלו לבַכות על
שדות יזרעאל
ואין בדמעת האדם
להוריק את צוהב
המדבר
על קצות תבואה
שרופה.
 ...
ולאחאב המלך
הורדת מטר  
והוא היה עוכר ישראל.
ראובן ארצי, באין מטר- תזכורת


ראובן ארצי - חבר קיבוץ שלוחות


בשיר זה, המתחיל בתיאור שובר לב של בצורת ועננים עקרים, חוזר ארצי אל סיפורו של אליהו הנביא שהיה מעורב בבצורת שבע השנים על ישראל, ובעיקר בהפסקתה הדרמטית, לאחר רצח נביאי הבעל בכרמל.

  • מהו הלך הרוח הבא לידי ביטוי בשיר?

  • מהי טענתו של הדובר?

  • האם לדעתכם העדר "נביא" הוא שמוביל לבצורת?


מעבר עמוד

תחת אש/ רמי פורטיס וברי סחרוף

באנו ת'חושך לגרש 
לשטוף את העפר מעל פנייך. 
שובי, הבית התייבש 
אמצי אותי, אמצי חזק אליך. 
אנו נשוב ונתחדש  
כשחלודה אוכלת את שינייך. 
יום, יום בדרך לפרדס, 
נפרוץ את החומות שלרגליך.   

אני צומח תחת אש 
מדליק סיגריה מקדש 
בזרועותיך תחת אש 
בלהבות לא מתרגש 
אני שוקע תחת אש כורע 
ברך מבקש שירד כבר גשם... 
באנו ת'חושך לגרש
למחוק את הכאב לבינתיים.
חום סדום ועמורה .
פותחים חלון ולא רואים שמיים.
לא, לא למדנו לשקר,
אנחנו רק עוצמים את העיניים. 
חרש נצעק, לא נתכחש,
אמצי אותי, אמצי חזק אליך.
רמי פורטיס וברי סחרוף, תחת אש
© זכויות יוצרים שמורות למחברים ולאקו"ם http://www.acum.org.il
  • למי מופנה השיר?
  • מה מצבו של הדובר?
  • מה הציפיה שלו מהגשם?
  • כיצד "משוחח" השיר עם המקורות האחרים?
   
תגובות (1 תגובות)
(יום רביעי 07 אוקטובר 2015)
מקסים! אהבתי מאוד כל הכבוד!
מושקע מאוד!

מצאתם מה שחיפשתם?
החומרים תורמים לכם? משמעותיים?
תרמו ל'מדרשת' וחזקו את הקול הייחודי של
האתר ברשת ובחברה הישראלית.
תרמו עכשיו